Με Μολύβι Φάμπερ Νούμερο Δύο, της Άλκης Ζεη

2015-11-30 10.59.08

Κρίμα μου άργησα να το διαβάσω.

Για κάποιο λόγο νόμιζα ότι θα είναι βαρετό.

Το διάβασα μεσα σε 3-4 μέρες και του βάζω τέσσερα αστερακια!

Έχω διαβάσει Το Καπλάνι της Βιτρίνας και το Μεγάλο Περίπατο του Πέτρου και τα δυο πολύ αγαπημένα βιβλία. Το Με μολύβι φάμπερ νουμερο δυο είναι αυτοβιογραφικό, η ζωή της Αλκης Ζέη μέχρι τον εμφύλιο πόλεμο. Ο πολύ αυστηρός πατέρας, η όμορφη και ήρεμη μητέρα, η ωραία και περήφανη αδερφή, συστήνει όλο το σόι της, το κουκλοθέατρο που έγραφε στην Κατοχή, πως γνώρισε το μέλλοντα συζυγό της, η τέχνη ως αντίσταση την εποχή της Κατοχής, ο τραγικός εμφύλιος… Δεν επαναλαμβάνει θέματα που έχει αναλύσει σε άλλα βιβλία της, όπως τα παιδικά της χρόνια στη Σάμο ή οι δυσκολίες της Κατοχής. Επικεντρώνει σε άλλα κομμάτια, πώς έγραφε ή έκανε (κούκλο)θέατρο για πολιτικούς σκοπούς και ποιους γνώρισε κατά τη διάρκεια της ζωής της (πολύ μεγάλες προσωπικότητες της Ελλάδας).

Έχω διαβάσει τα άπαντα της Ζωρζ Σαρή δεκάδες φορές όταν ήμουν μικρή. Τη συνάντησα και σε ένα βιβλιοπωλείο κάπου στα 18 μου, μου υπέγραψε το Ε.Π. και τη ρώτησα ποια ειναι ποια στις φωτογραφίες. Ήταν σίγουρα από τις ωραιότερες στιγμές της ζωής μου (δεν έχω ξανασυναντησει αγαπημένο συγγραφέα, πέρα από τον Ευγένιο Τριβιζά, που απλά μου υπέγραψε το βιβλίο και έφυγα, γινόταν χαμός!). Και στις δύο περιπτώσεις ήμουνα νομίζω η μόνη άνω των 13 στο βιβλιοπωλείο (πέρα από την αδερφή μου που την έσυρα για παρέα).

Γρήγορα κατάλαβα ότι τα περισσότερα βιβλία της ειναι αυτοβιογραφικά και ότι Ζωή = Ζωρζ Σαρή. Αλλά έπρεπε να διαβάσω το Ε.Π. για να καταλάβω ότι Κούλι = Άλκη Ζέη.

Τώρα διάβασα όλα όσα έχω μάθει απέξω από το Ε.Π., το Οταν ο ήλιος, το Κόκκινη κλωστή δεμένη και το Οι νικητές, αλλά από την πλευρά της Άλκης Ζέη. Αν και έχω διαβάσει λιγότερα βιβλία της σχετικά με της Σαρή, θεωρώ ότι είναι πιο οργανωμένη ως συγγραφέας, η Σαρή είναι πιο συναισθηματική.

Το βιβλίο είναι γραμμένο με πολύ ωραίο τρόπο, δεν θέλεις να το αφήσεις κάτω. Σε πολλά σημεία, με διαφορετική γραμματοσειρά, βάζει σχόλια από το παρόν, εξηγώντας τι απέγινε κάποιος από αυτούς που αναφέρει στο βιβλίο ή κομμάτια από το “μέλλον” (π.χ. τη ζωή της στην Τασκένδη) που δεν συμπεριλαμβάνονται στο βιβλίο.

Και φωτογραφίες!

2015-11-29 19.13.31

 

 

 

“Μια ζωή με περίμενε η Ζώρζ. Σε λιμάνια, σε σιδηροδρομικούς σταθμούς, σε αεροδρόμια… Μόνο τώρα δεν με περίμενε και έφυγε…”

 

 

 

 

 

Πόσα μεγάλα ονόματα περνάνε από αυτό το βιβλίο! Πόσο μικρή είναι η Ελλάδα?

Η Διδώ Σωτηρίου είναι θεία της Άλκης Ζέη, σημαντικός άνθρωπος στη ζωή όπως φαίνεται από το βιβλίο. Ήταν επίσης φίλη με τον Ελύτη, τον Εμπειρίκο, τον Κάρολο Κουν, το Μάνο Χατζηδάκι και πολλούς άλλους γνωστούς ανθρώπους των τεχνών.

Κάπου διαβάζοντας το τι έκανε στην εφηβεία της, πόσους είχε γνωρίσει, πόσο είχε δημιουργήσει και πόσο κατασταλαγμένη ήταν άρχισα να αισθάνομαι πολύ μικρή και ανώριμη 🙂 Αλλά τι να κάνουμε ποτέ δεν ήμουν της βαριάς τέχνης, λογοτεχνίας και ποίησης!

Το συστήνω οπωσδήποτε σε όσους είναι φαν είτε της Ζέη είτε της Σαρή.

Και Η αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα μπαίνει στη λίστα μου!

3 thoughts on “Με Μολύβι Φάμπερ Νούμερο Δύο, της Άλκης Ζεη

Leave a Reply

